One with nature.. - Reisverslag uit Sukau, Maleisië van janneke opstal - WaarBenJij.nu One with nature.. - Reisverslag uit Sukau, Maleisië van janneke opstal - WaarBenJij.nu

One with nature..

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

13 Mei 2009 | Maleisië, Sukau

Ik lees altijd even de laatste zin van m'n vorige bericht, en moest meteen lachen aangezien het ons inderdaad niet was gelukt om die dag onze eindbestemming, Kota Kinabalu, te bereiken.. Om van Miri in Kota Kinabalu te geraken moet je door oliestaatje Brunei en via een eilandje op de grens, het is een dure trip en je doet er de hele dag over. Je moet twee keer de grens over met alle bijbehorende rompslomp, drie keer overstappen op een andere bus, twee verschillende boten.. En vroeg ons nest uit om alle aansluitingen te halen..

Wij alle zeven onze rugzakken gepakt en in de taxi gepropt, om vervolgens bij het verkeerde busstation te worden afgezet, waardoor we de enige bus misten.. goed begin.. Dus we ploffen neer bij een bushokje en terwijl we een beetje besluiteloos onze opties overwegen bied een puisterige gladjanus ons een lift aan. Precies 7 stoelen in z'n auto maar geen plek over voor alle backpacks dus na een hoop geschuif en geduw zitten we hutje mutje, startklaar voor de roadtrip! Bij de grens worden we overwelmd door paparazzi omdat toevallig een stoet belangrijke ministerie piefen ook Brunei in wil. De fotografen vonden ons, lange witte blonde westerners, net zo interessant.. Vervolgens moeten we om de beurt een hokje in waar we met een hittecamera worden gecheckt of we geen varkensgriep het land in willen smokkelen.. Jeuj, ik ben vooralsnog griepvrij en mag de grens over!
Omdat overnachten in Brunei reteduur is, lieten we ons afzetten bij de haven waar we nog net op tijd waren voor de laatste boot naar eilandje Lebuan maar misten vervolgens wel op vijf minuten de aansluiting naar Kota Kinabalu. Zucht..
Vroeg weer uit de veren en in de boot. Hier in Borneo draaien ze in de boot en bus meestal geen karaoke maar vreselijk slechte vechtfilms.. niet bepaald mijn genre.. Ook proberen ze je dood te vriezen met de airco dus wintersokken aan, muts op, twee truien, een dekentje en dan nog steeds kippenvel (en ik overdrijf maar amper!).

Kota Kinabalu, populair vanwege haar enorme gebergte. Ik was vastbesloten Mount Kinabalu te beklimmen. 4097 meter hoog, de hele dag klimmen, halverwege overnachten en om twee uur 'snachts wakker gemaakt worden om verder te klauteren, in het donker, urenlang in de vrieskou, met als beloning een spectaculaire zonsopgang..
Het was niet zo zeer de lichamelijke inspanning, de blaren of de ijzige kou die m'n gedachte deden veranderden. Ook niet het feit dat het tripje m'n budget zowat zou halveren, en ook niet eens het feit dat de tour voor de komende weken volgeboekt was en ik maanden geleden had moeten reserveren.. Maar als je dat allemaal doorstaat, heb je grote kans dat dat fenomenale uitzicht, oftewel de hele reden om die puist te beklimmen, wordt belemmerd door een dikke laag grijze stapelwolken...
Hmmm genoeg smoesjes dacht ik zo, dus ik vond het wel gescheten met die berg en ik twijfelde dus ook niet lang toen mijn twee Duitse vriendinnetjes me vertelden over Mamutik Island. Een piepklein verlaten eilandje, alleen toegangelijk voor bezoekers van 9 tot 5 uur, tenzij, en hier komt het, tenzij je er met je tentje kampeert. Jaaa! 'Eilandje' blijkt het sleutelwoord om mij mee te krijgen dus we namen afscheid van onze hechte groep.. Die avond bouwden we met z'n drietjes een kampvuur en vulden de nacht met kaartspellen, drank en zwemmen.. Halverwege de nacht begaven de stokken van ons mini koepeltentje het en was bewegen helemaal niet meer mogelijk..

Maar dan voel ik plots de warme opkomende zon in m'n gezicht, wurm me de tent uit en voel het zand tussen m'n tenen.. Met geen ziel in de buurt doe ik fijn een plasje in de openlucht midden op het strand.. Veeg de slaap uit m'n ogen en neem een duik.. Alle zorgen die ik de nacht ervoor nog dacht te hebben worden weggespoeld door het glasheldere zeewater.. Dobberend op m'n rug bewonder ik het uitzicht op het Kinabalu gebergte en giechel als ik het topje van Mount Kinabalu er bovenuit zie steken, jawel, omringd door dichte wolken.. Ha!

Na twee nachten besluiten we verder te reizen naar Semporna waar het blijkbaar fantastisch diepzeeduiken is. Het stadje is onderontwikkeld en vies en we worden aangegaapt alsof we van een vreemde planeet komen..
Terwijl mijn Duitse "mede-nomaden" een dag gingen diepzeeduiken, spendeerde ik mijn dag op een stoeprand, schakend en filosoferend met een aan lagerwal geraakte dronken muzikant.. Hij noemde me "bizar" en vond me "veel te wijs voor mijn leeftijd".. Hij was zo gek als een bos uien, echt compleet van lotje getikt, maar toch wel een tof compliment! :)

En nu zit ik in Sukau.. Heb een uur moeten lopen voor internet want ik zit midden in de jungle..!! Boottripjes over de rivier en wildlife spotten! Allerlei soorten vogels en verschillende apen! Zometeen gaan we weer de boot in en hopen op een glimp van wilde katten, krokodillen of zelfs olifanten!!! Het is hier allemaal mogelijk!
Life is good and I'm living it..

Liefs!

Morgen foto's!

• 13 Mei 2009 - 08:21

Oma V. Opstal.jannek:

janneke. bedankt voor het telefoontje op ons ffeestje het gaat niet helemaal foutloos maar wat kun je nu verwachten van een tachtigjarige janneke geniet ervan degroetjes van opa en oma v opstal

• 13 Mei 2009 - 08:21

Papa:

Het blijft maar spannend bij jou. We genieten volop mee, en proberen ons een voorstelling te maken van het beeld dat jij beschrijft. Blijf genieten,en.. uitkijken met oversteken. Ben wel blij dat ik weer als eerste kan reageren, al is het dan geen competitie. Liefs, papa

• 13 Mei 2009 - 08:24

Papa:

Sorry, Oma van Opstal was net een seconde sneller! En dat voor een tachtig-jarige!

• 13 Mei 2009 - 09:29

Bart En Noor:

Joehoe!!!!! Het is zo goed als geregeld......eind augustus komen we "op de koffie"!!!!!!
    -x-

• 13 Mei 2009 - 12:40

Jac En Lianne:

Hee Janneke,

Wat een geweldig verhalen weer. Je schrijf talent neemt toe.

Leuk dat Bart en Noor bij je op de koffie komen. Misschien nemen ze chocolade bollen mee haha.

Zo zie je verder maar weer he hoe een aan lager wal geraakte straat muzikant die donkere meid bekijkt!!

Veel plezier, we blijven je volgen.

Liefs Jac en Lianne

• 14 Mei 2009 - 13:42

Opa En Oma Hendrickx:

veel liefs janneke van opa en oma.
    we hebben je verhalen weer gelezen. Wat maak je toch veel mee!!! De foto's zijn ook mooi.
    kusjes van opa en oma

• 14 Mei 2009 - 18:42

Thijs:

Die apen hebben echt n vette neus!
    Anyway...nog 6 weken ofzo!!!AAAAAH!

xx

• 16 Mei 2009 - 22:46

Lieke:

Heej!

Die reacties van mijn beginnen eentonig te worden...;) je verhalen zijn steeds weer leuk om te lezen... Mooie foto's ook weer!!!

Hier alles rustig, de zomer wil alleen maar niet beginnen!

Xlieke

• 18 Mei 2009 - 12:28

Lindsay:

hey!!
    Neem een aapje voor me mee! ;)
    ik zit in marokko te genieten van de warmte :) zie er nu al tegen op om terug te gaan aar het koude nederland :(

x

• 28 Mei 2009 - 08:38

Oma V Opstal:

janneke hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag maak er een mooie dag van we houden het gebak tegoed.groetjes van opa en oma v opstal.

• 28 Mei 2009 - 14:29

Heey Janneke!! Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!! X Nicole

• 28 Mei 2009 - 15:05

Familie Swolfs:

Hallo Janneke,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!
    We hopen dat je daar een leuk feestje hebt gebouwd, maar uit eerdere verhalen en foto's denken we dat dat zeker wel gaat lukken!
    Piet en Eric vonden het heel leuk om je vorige week op de webcam te zien, maar voor ons wel een beetje raar!
    Veel succes en plezier daar nog, en wij pakken hier wel een borrel!
    Tot ziens!
    Groetjes,
    Ome Piet, Tante Tonny, Anita, Leon en Eric.

• 29 Mei 2009 - 18:58

Lieke:

nee nee, ik was je verjaardag niet vergeten... heb er alleen een beetje laat aan gedacht ;) Maar alsnog van harte gefeliciteerd!!!! Heb je een leuke dag gehad??

Xx Lieke

• 30 Mei 2009 - 02:14

Thijs:

Oh liefie, ik schaam me dood. Ben door al dat operatie geneuzel helemaal je verjaardag vergeten, en ik vind dat ook geen goeie smoes trouwens.Echt heel stom van me. Het spijt me, vergeef me, anders kan ik t niet zeggen...nou, dat dus. Alsnog van harte gefeliciflapjurk. Ik hoop dat je n super birthday hebt gehad en dat je met allemaal leuke mensen je 23 kaarsjes hebt uit kunnen blazen.Nogmaals, het spijt me. Ik ga het in vancouver dubbel en dwars en duybbel (zei ik al dwars?) goed maken met je, i promis!
    Ik heb r zin an!!!
    hou ontzettend veel van je! ONTZETTEND! en geniet nog van de komende maand alleen, want als ik r ben dan kun je niet meer van je rust geniet!
    Dikke mega vieze natte kus!!!

xx