AAP!! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van janneke opstal - WaarBenJij.nu AAP!! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van janneke opstal - WaarBenJij.nu

AAP!!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

03 Mei 2009 | Maleisië, Miri

Dat ik helemaal naar Maleisie moet om Tilburgers te zien bleek wel in Kuala Lumpur.. De eerste dag in KL heb ik samen met een vriendin van 'way back' de hipste club van de stad onveilig gemaakt. En vlak na m'n vorige bericht kwamen twee Tilburgse vriendinnetjes m'n guesthouse binnen gebanjerd. Urenlang bijgekletst, met de nodige gossip.. Lachen, gieren, brullen met die twee! Dankzij hen had ik zelfs in het vliegtuig naar Borneo nog buikpijn van het lachen..

Een Australisch meisje die samen met haar vriend al drie jaar (!) aan het backpacken is, zei vier maanden geleden in Thailand tegen me: "Als je besluit door Borneo te gaan reizen, bel dan m'n ouders, die willen je vast een bed en wat eten geven.. Ze zijn een beetje vreemd maar daar wen je vanzelf aan!"
Vreemd vind ik leuk dus eenmaal aangekomen op Kuching Airport krijg ik een warm onthaal van haar ouders, Maggie en Lee. Heel raar waren ze niet maar zeker wel apart! Allebei amper 1.60 meter, flinke jampot glazen en verwarde kapsels. In de jaren 70 als hippies de hele wereld gezien en moppentappen als professionals. Maggie wilde me meteen vanalles en nog wat laten zien en ik moest zeker een week in Kuching blijven om er optimaal van te genieten.
Zo gezegd zo gedaan en de eerste dag nam ze me meteen mee naar een kilometers groot natuurreservaat voor Orang Utangs. Tijdens voedertijd komen de moeders met baby aapjes van alle kanten aangeslingerd om fruit te bemachtigen.. Sommige kleintjes kunnen zelf al een beetje slingeren en vlak voor ze naar beneden dreigen te storten, vangt een lange mama arm haar baby nog net op! Geweldig om te zien..
Ze namen me mee naar Gunung Gading, een park waar de grote Rafflesia bloem bloeit, maar liefst 50 cm doorsnede! Naar een typisch dorpje waar de bewoners ons met open armen ontvingen, naar een veel te hete hotspring, naar de gigantische zondagmarkt waar groenten en fruit voor dubbeltjes over de toonbank gaan..

Borneo is een grote jungle dus het stikt hier van de natuurparken. In National Park Bako leeft de beschermde aapsoort Orang Belanda (letterlijk Maleisisch voor 'Nederlandse man') met een enorme neus (haha), dus daar was ik wel benieuwd naar! Ik belandde twee dagen in de jungle waar ik samen met twee Duitse meisjes de boel ben gaan verkennen.. Trekken door de jungle, om uit te komen bij een mooi strandje, of juist op een prachtig viewpoint, en onderweg fijn aapjes kijken! Ik zat helemaal in m'n element!
Vlak voor we de boot terug naar Kuching moesten hebben kwam er een invasie van apen naar onze lodge! Spullen jatten, eten zoeken, de schone was van de waslijn trekken en mee de boom in slepen.. ik heb me suf gelachen! Vooral baby aapjes werken op je lachspieren.. :)

Toen ik de ochtend erna op de boot naar Sibu sprong, zaten stomtoevallig ook de twee Duitse meisjes en een Nederlands stel die ik in Bako had ontmoet op de boot en dat klikte meteen.. Van Sibu vaarden we met z'n vijven naar Kapit, waar we nog twee Nederlandse jongens tegenkwamen die we ook al in Bako hadden gezien.. Sindsdien zijn we een groep van zeven en ik lach me een breuk! Stelletje mafkezen bij elkaar :) Ontzettend gezellig..
Elke ochtend maken we plannen en elke avond blijken die totaal in de soep gelopen.. Inmiddels zijn we al in Miri, en morgen willen we via Brunei naar het noordelijke gedeelte van Borneo, Sabah.. Of dat ook zal gaan volgens plan zien we morgen wel weer!

Liefs

  • 03 Mei 2009 - 16:49

    Lindsay:

    OOOHHH Aapies!!! Valt me nog mee dat je niet al slingerend als een verdwaalde Jane achter ze aan bent gegaan, hihi.
    Heb je nog de intentie om OOIT naar Nederland terug te komen??

    xje

  • 03 Mei 2009 - 18:28

    Mama:

    Wat is de wereld toch klein als je zelfs in KL tilburgers tegenkomt. Maar wel leuk om eens helemaal bij te kletsen.
    Hoewel, aan aanspraak geen gebrek als ik dat zo eens lees.
    groetjes en kus van mama

  • 03 Mei 2009 - 18:39

    Papa En Mama:

    Blijf genieten. Liefs

  • 03 Mei 2009 - 21:47

    Thijs:

    Hi Schat! Hoorde vandaag op het nieuws dat het WHO al iets positiever gestemd is over de mexicaanse griep. We moeten gewoon in de gaten houden of er een resiverbod van de omliggende landen van mexico komt of niet...dus ik hoop dat het over 7 weken weg is...7 weken! Nee, dat kan niet? 7 weken!? WHAAA!!!

    Spreek je snel, dikke kus

    vergeet niet te boeken he

  • 04 Mei 2009 - 08:44

    Bart En Noor:

    Heey zusje....
    Dus als ik het goed lees: zon, rust, gezelligheid, mooie natuur.... en veel lachen?! Geniet er van!!!
    -x-

  • 04 Mei 2009 - 22:06

    Fam Voermans:

    Ook wij hebben jouw site al 'n paar keer bekeken.
    Al bijna 5 mnd. van huis en het is en blijft boeiend en verrassend,elke kee weer.
    De mooie foto's bevestigen dat allemaal.
    Schitterende plaatjes.
    Het doet af en toe denken aan onze Thailand-Laosreis van afgelopen jaar.
    Het allerbeste, blijf genieten maar....pas goed op jezelf !!!!!

  • 09 Mei 2009 - 17:36

    Lieke:

    Weer WOW! Die reis van jou wordt steeds meer zoals je je had voorgesteld..mooie natuur en veel beesten (en dat allemaal zonder het te plannen ;))!!!

    En als je ons een beetje mist.. je hebt in ieder geval veel van onze soortgenoten zien rondslingeren ;)

    Kan niet anders zeggen dan blijf genieten en zorg voor meer mooie herinneringen!

    Knuffelzzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Miri

around the world

Recente Reisverslagen:

15 November 2009

Been there, Don Det!!

24 Oktober 2009

Into tattoo..

30 September 2009

Jamann..!

08 September 2009

Reunie!

04 Augustus 2009

Bob
janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 147466

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2010 - 13 April 2011

Zuid Amerika

09 December 2008 - 17 November 2009

around the world

29 Januari 2007 - 20 Juni 2007

Egypte

Landen bezocht: