Het echte leven in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van janneke opstal - WaarBenJij.nu Het echte leven in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van janneke opstal - WaarBenJij.nu

Het echte leven in Cairo

Door: Jannes

Blijf op de hoogte en volg janneke

15 Februari 2007 | Egypte, Caïro

Alweer een bericht, veel te snel, maar wat ik vandaag gezien heb moet ik echt even vertellen.. De vrouw van de ambassadeur had gisteren tegen ons gezegd dat er vlakbij Khan el-Khalili een hele mooie buurt is om te wandelen. Van Bab Zuwela een kilometer of 2 naar het zuiden naar de Huppeldeflup-moskee en via een ander straatje weer terug... Dus dat hebben we vandaag gelopen..

Inderdaad heel leuk 'winkelstraatje' om doorheen te wandelen, je wordt tenminste niet zo bekeken en lastig gevallen als in Khan el-Khalili (oude markt). Leuke oude kleine huisjes, mooie spulletjes. Uiteindelijk kwamen we bij een andere moskee dan we eigenlijk wilde, maar deze was ook erg mooi. De Sultan Hassan Moskee. Mochten we ook van binnen even bekijken. Te gek!

Op de terugweg naar Bab Zuwela zagen we een oud trappetje naar boven.. "Daarheen?" "Ja, daarheen". Nouuuuu, waar we uitkwamen, werkelijk ongelooflijk! Ik geloofde m'n eigen ogen niet. Achter een hoge berg troep, viezigheid, autowrakken en nog meer troep zagen we vervallen kleine huisjes.. Een oud vrouwtje kwam meteen met ons babbelen, ze wilde op de foto en ze wilde ons vanalles laten zien. Je kon nergens kijken of er lag een hoop rommel...

Na 86 keer "Nee, dank u" te zeggen heeft ze ons toch overgehaald om thee met haar te drinken in haar huisje. M'n ogen vielen er zowat uit. Leeft hier iemand?! Twee kleine hokjes van 3 bij 3, vol gestouwd met bedden van steenhard materiaal. Een stuk of 6 straatkatten, een keukentje uit de oertijd. Te gek!!

Kregen we ook nog eten voorgeschoteld.. Niet te pruimen! Dacht echt dat ik iemands braaksel aant eten was!! Nu maar hopen dat we er niet ziek van worden.. Maar het vrouwtje was erg schattig en de thee smaakte goed.. Haar zoon kwam nog binnenwandelen, die sprak gelukkig een beetje Engels, want het oude vrouwtje begrepen we maar half.. Ze had geen tanden meer en ze praatte heel onduidelijk. Het enige wat we begrepen was; "KOM!", "DRINK THEE!" en "Eet!".. ohja, en dat ze geld wilde hebben natuurlijk..

We hebben een aantal geweldige foto's gemaakt. Nogmaals, mijn camera is niet van de beste kwaliteit, maar toch zijn meeste foto's wel gelukt! Ik heb ook een kort filmpje gemaakt.. Het beeld is alles behalve scherp.. Dus als je denkt; 'hey, wat is dat voor berg?', dan is het waarschijnlijk een grote berg rotzooi. Klik op de link hieronder..

Ohja, en de foto van de parfum potjes is een ander verhaal.. Je wordt hier elke dag door iedereen allerlei winkeltjes ingesleurd.. Standaard zeggen ze dan: "Please, come look! For you special price! You not customer, you friend!" En in 1 van die winkeltjes ben ik toch overgehaald om een paar schattige parfum flesjes te kopen.. Ruikt wel erg lekker!!

Kusje Jannes

• 15 Februari 2007 - 18:44

Mama:

jee, wat een verhaal . wel mooie foto;s. je haar is leuk zo

• 17 Februari 2007 - 00:47

Farao:

presies hoe je zegt jaa ongelooflijk.. de ene heeft van alles de ander heeft nix en dat je gwoon gaat chille met r haha pas goed op jezelf kus