Zweethut ikweetut! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van janneke opstal - WaarBenJij.nu Zweethut ikweetut! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van janneke opstal - WaarBenJij.nu

Zweethut ikweetut!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

02 November 2010 | Ecuador, Quito

Uiteindelijk ging ik vrijdagavond laat pas terug naar de herrie want Mieke nam me nog mee naar een helderziende, een lief verfrommeld oud vrouwtje die het akelig vaak bij het rechte eind had! Ze verzekerde me dat "echte liefde" in mijn toekomst ligt, dus daar maak ik me geen zorgen meer over :D Terug in Quito check ik in in hetzelfde hostel als m'n aller eerste nacht, trek een feestjurk aan, cocktail in m'n mik, barman in de arm en op stap!

Het centrum van Quito stikt van de bars, clubs en cafés. Drie of vier straten lang, aan een stuk door!
Om in de feeststemming te komen (lees: goedkoop bezatten) gingen we eerst naar een typisch Ecuadoriaans cafeetje, een treurig hok met een paar picknicktafels. We schuiven lekker knus aan tafel bij een stel toeterzatte prutsers die er een beetje laveloos bij hangen.. De lege glazen op tafel geven een idee van hoe ver heen ze zijn.. Hier wordt maar één drankje geschonken, en dat is Canelazo. Een wárme mix van suiker, kaneel, fruitsap en hele sterke rum. Heerlijk, maar heftig! Na twee glazen begon ik al aardig te bazelen en nog een glas later zat ik met stift een snor te tekenen op de bovenlip van de inmiddels slapende prutser naast mij.. Feeststemming bereikt!
We belanden in een "Salsoteca"! Zo noemen ze hier een discotheek waar salsa gedanst wordt. Het was helaas een beetje een gare salsoteca omdat je voor de goeie clubs entree moet betalen en m'n barman was een beetje een arme sloeber. Dus we gingen naar een salsoteca vól arme sloebers.. Het percentage jongens was me iets te hoog dus we waren er gauw weer weg. Vanaf een stoeprandje hebben we nog wat gelachen om alle zatlappen die rondstrompelen hier in dit krankzinnige stukje Quito..

De volgende dag pakte ik, na mijn fruitontbijtje in de zon, de bus naar Tumbaco, een dorpje net buiten Quito want hier is mijn eerste Couchsurf adres van deze trip!
Na enig zoeken kom ik aan bij mijn DROOMHUIS! Een prachtig landhuis met een gigantisch stuk grond eromheen. Ik werd hartelijk verwelkomd door Ingo, een Duitser van 2.05 meter, zijn zwangere vrouw Genny, een Ecuadoriaanse van 1.60 en door al hun 46 dieren.. Ik werd werkelijk omver gesprongen!

De drie daarop volgende dagen heb ik geiten gemolken, achter kippen aan gerend, met de lama's gebabbeld en zelfs een hok gebouwd voor de eenden en ganzen.. Dat was echt tof! Zo zat ik bijvoorbeeld in het gras, stukken hout te zagen, staan er gewoon drie schapen, twee geiten, zes kippen, en een lama me nieuwsgierig aan te gapen.. Echt waar! Even later ben ik cement aan het mengen in een emmer, heb ik een hele bups honden, katten en kalkoenen om me heen huppelen.. te bizar!

Ingo en Genny waren perfect gezelschap. Ze namen me mee naar een dorpje verderop waar een festival gaande was. Een hele optocht, net carnaval, allemaal in prachtige kostuums. Ze namen me mee naar typische eettentjes en savonds lekker films kijken voor de open haard, omcirkeld door een beestenbende.. Loved it!
Het enige minpuntje was dat ik nachtenlang wakker gehouden werd door een psychopatische haan die duidelijk niet wist wat zijn taak inhield of gewoon niet wist hoe laat het was..

Dinsdagochtend nam ik afscheid en sprong in de bus naar Mindo, drie uur verderop. In Mindo vind ik een schattig hostel, helemaal van hout, omringt door veel groen, ik dacht nog "oeh lekker natural".. Ik wordt meegenomen naar boven, kamer 5, ik vergeet dit nooit meer; ik open de deur en zie gewoon een BOOM! Jawoor.. De kamer mist een muur! Talk about natural.. Het kamertje is ongeveer twee vierkante meter, met drie houten muren, een scheef puntdak en dus een open zijkant! Wel een vensterbankje, zodat je niet meteen naar beneden dondert haha!
Gelukkig hing er een klamboe want die duivelse muggen hier zijn wraakzuchtig!
Ik werd wakker van het gezang van een scala aan tropische vogels (stuk relaxter dan die vervloekte haan!) en er vlogen kolibries en vlinders rond mn klamboe.. Ge-wel-dig!

De volgende dag vond ik een timide Duits meisje die wel met me mee wilde naar de watervallen ennn (tromgeroffel) Canopying!! Wat? Joh dat is gaaf! Adrenaline kick van hier tot thuis en terug!
Ik was super moe na drie uur klimmen en klauteren om die watervallen te zien, maar we gingen meteen door naar dat canopy gebeuren. Ik was snel genoeg vergeten hoe hongerig en moe ik was, toen ze me in een flatteus tuigje hijste met kabels en al, helm op, stink handschoenen aan.. And I can fly!! Een stuk of tien kabels van berg naar berg, over het regenwoud! De langste was een halve kilometer! In allerlei komische posities, ondersteboven, handen los, of als Superman, whaaa! Briljant. Heb hier helaas geen foto's van..

Donderdag en vrijdag heb ik weer lekker rondgehangen in Quito, wat naast een bruisend nachtleven in 'New Town' ook een 'Old Town' rijk is, met prachtige historische gebouwen, pittoreske straatjes en schitterende kerken.. Ik sliep in een populair hostel bomvol backpackers, waarvan ik er twee had overgehaald met me mee te gaan naar Peguche. Mieke vertelde me vorige week namelijk over een traditionele ceremonie die daar zaterdagnacht zou plaatsvinden. Nou, hou je vast voor deze achtbaan!

De ceremonie zou rond 20.00u beginnen dus rond 18.00u kreeg ik hoofdpijn van de spanning (typisch).
Er werd een groot kampvuur gebouwd, waarin vulkanische stenen heet werden gemaakt. De uitleg was in het Spaans dus ik begreep er maar de helft van.. Ik begreep dat we vier rondes gingen doen, 4 elementen, lucht, water, vuur en aarde, elk element een ronde. Dat we twee plantaardige medicijnen (drugs dus) gingen nemen en dat we klaar zouden zijn als het licht werd.. (tien uur lang dus!) Iedereen moest in ondergoed of zwembroek en als je wilde nog een doek om of een jurk aan..

En toen gingen we de temascal in (zweethut van doeken en bladeren) met 25 mensen (!!!) en allemaal heel ceremonieel, een "vredespijp" (lees: een grote vieze sigaret) ging rond en iedereen mocht vertellen wat zijn of haar doel was komende nacht.. Daarna kreeg je een bakje met water en tabak erin (dat wordt een bruin goedje) en die moest je opsnuiven!!! Zo verschrikkelijk vies! Net als neusspray weet je wel, dat je het helemaal in je keel krijgt, en dan nog 20 keer zo smerig!! Dat zou je bovenste chakra moeten openen, nou zeg dat wel, volgens mij brandde er gewoon een gat in mn schedel nondeju..! En dan gelijk er achteraan een glaasje San Pedro medicijn, mogelijk nog viezer.. Al met al.. niet bevordelijk voor m'n hoofdpijn, wat ik inmiddels wel degelijk knalharde migraine mocht noemen..

Nou en DAN.. worden die hete vulkanische stenen in het midden van de hut gelegd, daar strooien ze allerlei kruiden overheen en dat rookt als een malle dus ademhalen, vergeet 't maar. Dan wordt de hut afgesloten dus het wordt knoerheet binnen en pikkedonker.. Een trommel doenk doenk doenk doenk en een sambabal trrr trrr trrr trrr en gezang in het Spaans.. Eigenlijk super tof allemaal maar als je crepeert van de immense koppijn, is dat gewoon gruwelijke herrie! Het bonkte door tot in mn ruggengraat! Jeetje mineetje..

Dan gaat eindelijk die hut open, beetje licht en lucht binnen.. En dan realiseer je je dat je nog drie rondes moet, nog een andere drug moet nemen, en dat we hier nog de hele nacht in die hut zitten.. Je weet niet hoe laat het is.. Ik vond het niet chill..

De volgende ronde heb ik ook nog doorstaan, ik heb de grote sigaret en het tabakwater snuiven overgeslagen maar wel het Ayahuasca medicijn genomen. Waarna hetzelfde ritueel volgde, hut dicht, heet, doenk doenk doenk trr trr trr zingen zingen.. Ik kon niet meer rechtop zitten vanwege de hitte en de hoofdpijn en omdat ik al uren in kleermakerszit zat, dus ik ging liggen (in het gras tussen de beestjes in mn bikini, kon me niks schelen), heb gewacht tot de ronde voorbij was en zodra de hut open ging ben ik eruit gerend.. Moest kotsen.. M'n hoofd was te zwaar voor m'n nekspieren.. Tijdens de derde ronde ben ik ergens in een hangmat gaan liggen. Ik was nog van plan de laatste ronde weer mee te doen maar.. ja nee ik trok het niet.. Ik zag dat het pas 2 uur snachts was toen.. kon me echt niet voorstellen nog 5 uur in die hut te zitten dus heb me aangekleed en ben m'n bed gaan opzoeken.. Ik sliep als een blok tot half 9 sochtends..

Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een hele bijzondere ervaring, ik had het niet willen missen want ik ben hier om andere culturen te leren kennen en om zo compleet geaccepteerd te worden in een andere cultuur en zo'n ceremonie mee te mogen maken is waanzinnig.. En het had misschien heel mooi kunnen zijn als ik me niet zo beroerd had gevoeld.. achja zonde..

Eigenlijk wilde ik meteen doorreizen naar het stadje Banos maar aangezien het nu vakantie is voor de Ecuadorianen, stikt het daar nu van de vakantiegangers. Dus ik ben nog even blijven hangen bij Mieke in Peguche. Vandaag heb ik een fenomenaal kratermeer gezien en morgen is hier een feestelijke viering ter ere van Allerheiligen en dat wordt op de begraafplaats gevierd.. Interessant!

Wat er in een week allemaal niet kan gebeuren he? Ik ben benieuwd naar m'n volgende verhaal haha..!

Liefs!

  • 02 November 2010 - 08:19

    Frank:

    Whaahaaa, heb me doodgelachen hier. Throw in a guitar and a few groupies and I'm game.

    x

  • 02 November 2010 - 17:17

    Marielle:

    haha dus die zweet hut was niet zo interessant!.wel goed dat je geprobeerd hebt :)!

    xxxx

  • 02 November 2010 - 17:18

    Marielle:

    ik bedoel niet zo een succes!

  • 02 November 2010 - 20:10

    Linda:

    Wat een mooie foto's weer zeg!!
    Heeeel veeel liefs XXX

  • 02 November 2010 - 21:30

    Bregje:

    hey janneke, Como esta?
    Ik ben weer lekker bijgelezen in wat je allemaal hebt meegemaakt. "wish i was there!" vooral in zo'n halve boomhut zonder muur zou ik ook helemaal gelukkig worden! Fijn om te lezen dat je het nog zo naar je zin hebt! groetjes Bregje

  • 02 November 2010 - 22:00

    Mama:

    prachtige foto's en weer een avontuurlijk verhaal.

    kusjes

  • 03 November 2010 - 11:00

    Jac En Lianne:

    Hee janneke,
    wauw, wat een belevenis wederom. relax, ervaar en geniet!!.

    Groetjes

  • 03 November 2010 - 15:59

    Papa:

    Wordt tijd dat ik ook eens reageer.
    Heb maar 1 opmerking: Wilde dat ik er bij was!

  • 04 November 2010 - 13:56

    Irene Schoonus:

    Hoi Janneke, het gaat je goed zo te zien. Leuk die foto met die kindjes en zweten ach hadden wij dat hier maar. Heel veel groetjes en nog heel veel plezier.
    Irene (van de zumba)

  • 04 November 2010 - 16:00

    Lindsay:

    Hahaha, een zweethut, te gek!! Jammer van de migraine man. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal!
    x

  • 04 November 2010 - 18:58

    Lieke:

    Jann!! Wat heerlijk weer die verhalen van jou...:)Je bent toch echt op je best als je reist....(als schrijver tenminste);)....Geniet ervan..want voor je het weet zitten we weer in een tapasbar vol muizen...en dan gewoon in het mistige grauwe Nederland :P

    Tot lezens maar weer, dikke kus van lieke

  • 07 November 2010 - 10:42

    Maarten:

    Hoi Janneke!
    Leuk hoe jij schrijft zeg! Moest wel lachen om dat verhaal van die zweethut. Wat een ervaring wel.. Kan me ook voorstellen dat je daarna als een blok in slaap bent gevallen ;)
    Zoals ik het lees heb je het verder prima naar je zin. Ben benieuwd naar wat je nog meer mee gaat maken daar ;). Nu nog even naar je foto's kijken!
    Groetjes, Maarten

  • 09 November 2010 - 10:56

    Jose Breda:

    wat een geweldige reis! zelf von ik me heel dapper toen ik staande in dat onflatteuze tuigje besloot dat ik cannopying toch wel heel eng vond en ik dapperder zou zijn om weer terug te gaan dan om daadwerkelijk van boom tot boom te gaan slingeren. heel bedaard heb ik in een ander park (costa rica) me over de boomtoppen verplaatst in een klein bakje. minder spectaculair, maar wel heel mooi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Zuid Amerika

Recente Reisverslagen:

12 April 2011

Tik Tak Time's up

21 Maart 2011

Sweaty Thieves and Groovy Grannies

28 Februari 2011

Van Waterval naar Carnaval!

05 Februari 2011

The Good Cold TImes

22 Januari 2011

Time flies when you're having wine
janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 147440

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2010 - 13 April 2011

Zuid Amerika

09 December 2008 - 17 November 2009

around the world

29 Januari 2007 - 20 Juni 2007

Egypte

Landen bezocht: