Van Waterval naar Carnaval! - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van janneke opstal - WaarBenJij.nu Van Waterval naar Carnaval! - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van janneke opstal - WaarBenJij.nu

Van Waterval naar Carnaval!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

28 Februari 2011 | Brazilië, Foz do Iguaçu

De reden dat ik naar Uruguay ging, was omdat ik dacht dat het stukken goedkoper zou zijn. How wrong was I! Het was bijna dubbel zo duur! Dus ik zocht een couchsurfer en die nam me spontaan mee naar een afgelegen huisje in the middle of nowhere.. Een huisje op de prairie tussen de koeien, waar we samen met een aantal vrienden van 'asado' (kampvuur/BBQ met een halve koe erop) genoten. Dit zat totaal niet in m'n planning maar hierdoor heb ik de meest magische sterrenhemel gezien en, jawel, Venus!
De hoofdstad Montevideo heb ik door deze vreemde wending dus compleet overgeslagen.. Geeft niet, op naar het strand!

Uruguay blijkt de ultieme vakantie bestemming voor rijke Argentijnen en Brazilianen.. Punta Del Este, een prachtig badplaatsje, stikt van de villa's, vijf-sterren hotels en splinternieuwe jachten in de haven. Niet mijn ding dus gauw door naar het volgende dorpje, La Pedrera. Mij was verzekerd dat liften in Uruguay hartstikke veilig is, dus ik stak m'n duim in de lucht en nog geen tien minuten later zat ik op pluche roze bekleding in een blits busje naast een vrolijkerd met dreadlocks, te happen naar adem want de rookwalm in het busje was absurd! Achterin lagen beschilderde surfplanken, stinkende kleren, kegels om mee te jongleren en hij had een hangmat opgehangen (!!) waar hij in sliep.. Zo kan het dus ook :D
Hij zette me netjes af in La Pedrera, een klein dorpje met zandweggetjes en houten huisjes. Wel mijn ding!

In het simpele houten hostel ontmoette ik een leuke groep Brazilianen, waarvan er twee vloeiend Nederlands spraken, die me een boel tips gaven over Brazilië, en twee meisjes, Aimee en Elyse, met wie ik samen naar het volgende dorpje ging. Langs de kust van Uruguay kom je om de zoveel kilometer een stoffig dorpje tegen waar hippies het duidelijk hebben overgenomen. We kwamen in Valizes aan en werden verwelkomd door acrobaten en muzikanten.. 's Avonds werd er een groot kampvuur gebouwd op het strand en van alle kanten kwamen mensen met instrumenten aanzetten.. Fantastisch!

De volgende dag gingen we lopend naar nog zo'n dorpje. Drie uur lang struinden we door de duinen en langs het strand, tot we moe en bezweet aankwamen in Cabo Polonio.. Onderweg zagen we verlaten hutjes en tientallen dode zeeleeuwen, erg zielig en vooral ranzig om te zien..

In m'n eentje liftte ik naar Punta Del Diablo.. Ook hier weer die relaxte vibe van muzikanten en straatartiesten.. Overdag lekker slapen op het strand en 's avonds wijn drinken uit een kartonnen pak bij het kampvuur en gezellig drummen en jongleren met een hoop zorgeloze zielen.. Jep, helemaal mijn ding! :D

En zo ben ik via de kust helemaal omhoog geklommen naar Brazilië! De eerste Braziliaanse stad waar ik uitstapte was Porto Alegre. Op het busstation versta ik niemand.. Heb ik eindelijk fatsoenlijk Spaans onder de knie, klappen ze ineens allemaal Portugees! Ik dacht dat het bijna hetzelfde als Spaans was maar het klinkt echt Russisch of Israëlisch.. Gelukkig begrijp ik de bordjes "taxi" en kan ik de straatnaam aanwijzen voor de chauffeur.. Super vroeg in de ochtend stopt mijn taxi voor een prachtig complex.. Is het hier? Natuursteen, marmer en glass glinsteren in de ochtendzon en ik weet zeker dat ik aan het verkeerde adres sta.. Ik loop naar binnen, met m'n 'coupe de nachtbus' en m'n stink backpack, en de portier geeft me een enorme glimlach.. "Yonika!!" roept ie, alsof hij me ergens van kent ofzo.. Yonika? Wie ik? "Si! Yonika, no? Para Diego, 502!", en hij geeft me een sleutel met 502 erop.. Uhm, oké.. Ik ben geen ervaren couchsurfer, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.. Op de vijfde verdieping open ik een zware glimmende deur en sta een paar seconden paf.. GROOT! En modern en schoon en luxe en vooral GROOT! Ik laat m'n tas vallen en strompel naar de compleet glazen wand die uitkijkt op een gigantisch balkon met een prachtig uitzicht op de stad.. Tijd voor een vreugdedansje!! Met m'n mond nog wijd open draai ik me om en daar staat Diego mij en m'n vreugdedansje te bekijken.. En jawel, Diego is rijk en nog knap ook!

Hij nam me mee naar een klimwand waar ik kennismaakte met zijn geweldige vriendengroep, wát een lieve mensen! Ik blijk geen held te zijn in wandklimmen maar naderhand gingen we met z'n allen pizza's bakken, Caipirinha's drinken en samba dansen, en daar ben ik wel een held in, vooral Caipirinha's drinken ;)
Een van zijn vrienden, een woest aantrekkelijke gozer, vertelt me dat hij de volgende dag samen met zijn vriendin naar Florianopolis rijdt met de auto en of ik een lift wil.. uh, ja-ha! Helaas sprak zijn vriendin geen woord Engels dus de roadtrip was niet zo gezellig als ik had gehoopt want zij bleek een behóórlijke praatgraag en ik verstond er geen klap van.. Daarnaast waren ze pas een weekje samen en enorm verliefd, en het is geen lolletje om het derde wiel te zijn in het gezelschap van twee tortelduifjes.. Ze nodigden me uit om in hun luxe strandhuisje te verblijven, wat ik uiteraard niet kon afwijzen want het goedkoopste hostel in Florianopolis is 30 dollar (in Bolivia sliep ik voor 3 dollar per nacht!) maar de volgende dag was ik de tortelduifjes toch echt beu haha..
Gelukkig waren Aimee en Elyse ook in Florianopolis. Het is een prachtig eiland met alles wat je van Brazilië verwacht. Mooie stranden en nog mooiere vrouwen die in hun mini-bikini's flaneren langs de branding..

Samen met Aimee en Elyse neem ik de bus naar Foz do Iguaçu, op de grens met Paraguay en Argentinië. We namen nog een backpacker mee op sleeptouw en bezochten de wereldberoemde Iguazu Falls.. A-DEM-BENEMEND!! Ontzettend krachtige watervallen in een regenwoud, oneindig lang en veel en zó indrukwekkend! Bij de 'moeder waterval' is een voetpad gebouwd waar je echt middenin de waterval staat. Overal om je heen zijn watervallen en je wordt er zeiknat! Wauw!

Diezelfde avond namen we de bus naar Puerto Iguazu, het stadje net over de grens in Argentinië, en de volgende dag bezochten we de Iguazu Falls van de Argentijnse kant. Dit was, als het mogelijk is, nóg indrukwekkender! Hier kun je namelijk met een boot IN de watervallen varen! We kregen zwemvesten aan en voor maar liefst een heel kwartier zoeven we in een bootje langs, onder, door en in de watervallen.. Samen met de meiden heb ik me helemaal suf gelachen! Lang geleden dat ik zo gegild heb :D

Elyse besloot met me mee te gaan naar Paraguay, waar ze het laatste weekend van februari groots carnaval vieren. Dus vrijdag en zaterdagavond gooide ik mijn pruik, masker en bellenblaas weer in de strijd en heb urenlang gefeest met een stel backpackers en een hele hoop Paraguayanen! Langs beide kanten van de lange hoofdstraat in het stadje Encarnacion zijn tribunes gebouwd en iedereen heeft sneeuwschuim in de aanslag. Binnen no-time waren we compleet onder gesneeuwd! De optocht bestond vooral uit halfnaakte vrouwen en af en toe een clown en een praalwagen. De bloedmooie vrouwen zijn opgedoft in veren en dansen urenlang de samba op bizar hoge hakken.. Wat een vreemd festival eigenlijk.. Ik verbaasde me vooral over de leeftijd van sommige meisjes.. Zelfs 8-jarigen liepen halfnaakt in de parade mee, tot in de vroege uurtjes.. Dat overschrijdt echt een hele hoop grenzen!
Desalniettemin heb ik me verschrikkelijk goed vermaakt en kan niet wachten om het 'echte' carnaval mee te maken in Salvador!! Ik ben inmiddels terug in Foz do Iguaçu in Brazilië en vlieg morgen naar Salvador waar het diezelfde avond al groot feest is, wat non-stop de hele week doorgaat.. Laat maar komen!

Liefs!

Ps: Vorige week stond ik in De Pers! Zie link: http://tinyurl.com/67795ac Ik vind het super tof dat zoveel mensen m'n verhalen volgen en lieve berichtjes achterlaten! Maakt me echt blij :D

  • 01 Maart 2011 - 10:25

    Frank:

    feestneus :D

  • 01 Maart 2011 - 12:57

    Yvonne:

    Alweer helemaal te gek Janneke!

    Veel liefs, Yvonne

  • 01 Maart 2011 - 13:13

    Ilse:

    Je bent ook voor geen hel en duivel bang hè :)
    Gaaf die watervallen, zielig van die zeeleeuwen.......
    Kom maar op met die reisverslagen :))

  • 01 Maart 2011 - 16:24

    Papa:

    Gaaf he, carnaval. Kan me nog herinneren dat je er vroeger niks om gaf. Nooit te oud om te leren! Ga zo door. Liefs

  • 01 Maart 2011 - 20:39

    Mama:

    terwijl ik je verhaal lees lig ik af en toe in een deuk. heerlijk.
    ik geniet van je kleurrijke en tot de verbeelding sprekende manier van vertellen!
    kus mama

  • 02 Maart 2011 - 08:11

    Noor:

    Wat heerlijk om weer een verhaal van je te lezen....enne feest ze komende week!!!!!

    -x-

  • 02 Maart 2011 - 10:31

    Lindsay:

    oooooo ik word steeds jaloerser!! Kan niet wachten tot hier EINDELIJK de zon eens gaat schijnen!! Have fun. x

  • 02 Maart 2011 - 21:45

    Lieke:

    Haha..nu heb jij nog eerder carnaval dan wij hier...;), weer onwijs mooie foto's trouwens! Geniet nog en schrijf snel weer?! X

  • 03 Maart 2011 - 13:34

    Gwenny:

    Wat een mooi verhaal weer, honey! Ik stel voor dat jij gewoon eens gaat solliciteren bij lonely planet zodra je terug komt

    Nog fftjes en dan gaan we weer knuffelen! houvanjou

  • 13 Maart 2011 - 20:06

    Bregje:

    Hey, wij hebben hier ook net de carnaval uit de benen. Ook al was het niet heel erg koud, bij jou daar ziet er super uit! Ik heb ooit carnaval gevierd in Costa Rica. Ook zo kleurrijk en bloot, maar niet te vergelijken met onze hossende menigte, haha. Heb weer genoten van je verhalen! Ik heb helaas al lange tijd niet aan de ZUMBA meegedaan ivm blessure aan mijn knie.....
    Geniet ze nog daar en dan kunnen wij blijven lezen!

    Groetjes Bregje

  • 17 Maart 2011 - 19:08

    Melissa:

    Heey Janneke,

    Wat is het weer een mooi en een lang verhaal.
    Heel veel beleefd!
    Als je terug komt vergeet de zon niet mee te nemen naar Nederland haha.
    Dan is het eindelijk hier lekker warm,
    Dat koud weer hier bah bah.
    Geniet er nog even van!
    Ik zal heeeeeeel erg blij zijn,als ik jou weer zie na die 6 maanden.

    Xxx Melissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Foz do Iguaçu

Zuid Amerika

Recente Reisverslagen:

12 April 2011

Tik Tak Time's up

21 Maart 2011

Sweaty Thieves and Groovy Grannies

28 Februari 2011

Van Waterval naar Carnaval!

05 Februari 2011

The Good Cold TImes

22 Januari 2011

Time flies when you're having wine
janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 147350

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2010 - 13 April 2011

Zuid Amerika

09 December 2008 - 17 November 2009

around the world

29 Januari 2007 - 20 Juni 2007

Egypte

Landen bezocht: