Aswan & Luxor - Reisverslag uit Caïro, Egypte van janneke opstal - WaarBenJij.nu Aswan & Luxor - Reisverslag uit Caïro, Egypte van janneke opstal - WaarBenJij.nu

Aswan & Luxor

Door: Jannes

Blijf op de hoogte en volg janneke

20 Mei 2007 | Egypte, Caïro

Zo.. Nu kan ik pas echt zeggen dat ik alle uithoeken van Egypte heb gezien.. De Sinai in het oosten, de woestijn in het westen, Alexandrie in het noorden en afgelopen weekend zijn Vivian en ik 900 kilometer zuidwaards gegaan, naar Luxor en Aswan.

De treinreis naar Aswan begon woensdagavond om 22.00u en duurde maar liefst 13 uur. De trein was best comfortabel, grote stoelen, airco, een kerel met een karretje met eten en drinken. Allemaal super relaxed, totdat er een stelletje nog bij ons op de 3 persoonsbank kwam zitten.. Die vrouw zat zowat bij me op schoot! Maar we hebben een deel van de reis lekker kunnen slapen dus toen we smorgens in Aswan aankwamen hebben we meteen een hotel gezocht en toen ook meteen op ontdekkingsreis. Eerst naar de Aswan Dam en de High Dam, heel mooi om te zien, vooral de Aswan Dam. Daarna hebben we de Philae Tempel gezien (wordt ook wel Tempel van Isis genoemd). Ook die was gaaf om te zien.
We wilden eigenlijk heel graag de tempels van Abu Simbel zien want die blijken helemaal indrukwekkend te zijn maar daar hadden we geen tijd voor helaas..
Vervolgens werden we een feluga ingegooid en naar een eilandje in de Nijl gevaren met een prachtige tuin, super relaxed een beetje rond gelopen, vogeltjes fluiten, frisse lucht ingeademd.. heerlijk. Weer terug het bootje in en naar het Elephantine Island, daar waren ook opgravingen en historische bouwwerken te zien, en dat was ook mooi hoor, maar we waren intussen zooo doodop dat we geen puf meer konden zeggen, dus dat eiland is een beetje langs ons heen gegaan eigenlijk.. hihi.. Het was dan ook bijna 40 graden in Aswan (!!) kun je het je voorstellen? En we moesten allemaal trappen lopen.. We waren kapot.. maar wel een super dag gehad!

De volgende ochtend vroeg op voor de trein naar Luxor waar we 3 uur later aankwamen. En daar werden we aangesproken door een kerel van een hotel.. voor 10 pond per persoon! dat is anderhalve euro ofzo.. en 5 pond voor ontbijt.. eigen badkamer, heet water, airco.. helemaal de max!
Hoe moe we ook waren (nog steeds, of alweer) we zijn weer meteen op pad gegaan.. In Luxor hebben we de Vallei der Koningen gezien, dat is in de woestijn, tussen de bergen, een stuk of 60 thombes onder de grond, de ene nog mooier dan de ander. Erg coole ervaring. We hebben de Tempel van Hatshepsoet bezocht en de Tempel van Karnak, uiteraard ook prachtig en gigantisch groot..
Maar ook in Luxor was het snikheet dus Vivian en ik zijn een paar keer van ellende in een melige bui geraakt, en toen hebben we zelf overal maar verhalen bij verzonnen, dus de echte verhalen achter al de tempels hebben we geen idee van.. ;)

Het aller gaafste was de ochtend daarna. Om 4 uur snachts ging onze wekker, want om 6 uur vertrok onze luchtballon!!! Geweldig!! De zondsopgang was super mooi vanaf die hoogte, we zijn over heel Luxor gevlogen en over de Vallei der Koningen.. Helemaal het einde! Dat was echt dubbel en dwars de moeite waard.. :D

Daarna vertrok onze trein weer terug naar Cairo en is de normale week weer begonnen.. Ondertussen is het ook in Cairo bloedje bloedje heet.. Dus deze week ga ik de tijd nemen om flink bij te slapen van het indrukwekkende weekend.. :)

Tot snel!
Kusjes

• 20 Mei 2007 - 11:53

Nadine:

Geweldig weer meis, dat je zoveel gezien hebt alweer van Egypte. Ben blij dat je het zo naar je zin hebt, lekker weekje uitrusten nu!
    X

• 21 Mei 2007 - 08:51

Mama:

wat een prachtige reis!!
    Mooie foto's ook. En wat een avontuur om met een luchtballon mee te kunnen!!

• 21 Mei 2007 - 17:28

SuuS:

Hey Janneke,
    echt leuk om alles te lezen!
    Volgens mij heb je wel een te gekke tijd ofniet?
    ik vind t ook heel leuk nu om te lezen, want ik ben ook in Aswan en Luxor geweest! :D
    nou genieten nog!!
    XXX SuuS

• 21 Mei 2007 - 21:13

Jac En Lianne:

Super die foto's, Joost van Hoek is er niks bij!!!!!Wie van jullie is zo fotogeniek?? En hoe is het daar met het stof en zand?? Hier ondertussen weer veel te veel regen. Gelukkig beloofd men weer meer richting zon.

Groetjes

• 24 Mei 2007 - 04:17

Mo:

WOW!!! Ik ben echt stinkend jaloers! klinkt echt helemaal te gek!!! En de foto's zien er ook geweldig mooi uit! Hier gaat het leventje gewoon zijn gangetje, weinig cultureels ervaren tot nu toe. Maar in de zomervakantie haal ik dat wel weer in! nou liefie!! tot snel weer!! mis je!! xxxx

• 24 Mei 2007 - 15:45

Ineke:

nou da's effe geleden hè! druk, druk, druk. maar ook wel met weekendjes weg gaan dus 't is niet allemaal heel erg. ben weer helemaal bij gelezen en het blijft het ene indrukwekkende verhaal na het andere!! meid wat zul jij een boel foto's en een verhalen te vertellen hebben als je weer terug bent. en niet één keer maar wel tig keer tegen iedereen die het maar horen wil.
    van school lees ik maar weinig maar da's maar bijzaak als er zoveel te beleven valt toch?
    ik weet dat ik te vroeg ben, maar da's beter dan te laat, want ik wil je al vast 'fliciteren' met je 21e verjaardag. ja we gaan weer een paar dagen weg( judo/pinksteren!) dus kan ik je niet 'mailen' op de dag zelf. ook van harte van tante bep ( die wilde een paar dagen geleden een kaart sturen, of ie dan nog op tijd was!!??)en dus ook maar van opa en oma heel veel knuffels en en hele leuke dag ( maar die heb je elke dag al toch?) groetjes liefs. tante ineke en ome vic.

• 27 Mei 2007 - 19:06

Mama:

morgen jarig! slaap lekker! helaas geen ontbijt op bed morgevroeg, maar dat moet je maar tegoed houden.

• 28 Mei 2007 - 08:53

Jeanette:

Janneke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij hopen dat het een gezellige dag wordt met kado's en taart. Veel plezier vanavond met uitgaan.
    Groetjes van Kirsten,Jan en Jeanette

• 28 Mei 2007 - 09:06

Ouders Van Lindsay:

vanharte gefeliciteerd met je verjaardag
    en maak er een mooi feest van.
    Sandra en Gunther.

• 28 Mei 2007 - 15:28

Amyy..:

heejj janneke..
    hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en maak er nog een leuke dag van!!
    groetjes amy, karlijn, johan en jolanda van opstal.

• 28 Mei 2007 - 16:53

Nol Van Hoek:

Allereerst nog van harte proficiat met je verjaardag. We hopen dat je vandaag een leuke dag hebt gehad.
    Al denk ik wel dat je wel meer speciale dagen meemaakt. Na je verhaal van Aswan en Luxor te hebben gelezen, maak jij in Egypte wel een speciale "stage" door.
    Ook compenseert dit weer de mindere momenten moet je maar denken.
    Fantastisch te lezen waar je allemaal komt en wat je allemaal meemaakt.

Nog veel plezier vanavond.

Groetjes van Veerle, Cas, Marit, Annie en Nol.

• 28 Mei 2007 - 21:38

MeL:

aangezien ik je nummer niet heb, doe ik het maar via deze weg... gefeliciteerd met je bejaardag!