Sweaty Thieves and Groovy Grannies - Reisverslag uit Recife, Brazilië van janneke opstal - WaarBenJij.nu Sweaty Thieves and Groovy Grannies - Reisverslag uit Recife, Brazilië van janneke opstal - WaarBenJij.nu

Sweaty Thieves and Groovy Grannies

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

21 Maart 2011 | Brazilië, Recife

Omdat tijdens carnaval in Salvador alle hostels belachelijk duur zijn, had ik via internet een appartement geregeld met wat andere reizigers. Het bleek een super tof appartement op de dertiende verdieping met uitzicht over de stad en de oceaan in de verte. Een zwembad, fitnessruimte, sauna en zelfs een kleine bibliotheek! De sauna was compleet overbodig want Salvador is me 'n partij bloedjebenauwd! Overdag tegen de veertig graden en 'snachts zelfs nog zo'n 25 graden.. M'n huisgenoten waren niet de feestbeesten waar ik op gehoopt had maar ik kon het goed met ze vinden dus kom maar op met die Braziliaanse carnaval!

Woensdagmiddag arriveerde ik in Salvador en diezelfde avond had ik m'n pruik al op! Er was nog geen parade maar al wel volop feest voor alle ongeduldige mensen die niet langer konden wachten.. Donderdagavond begon het echte carnaval. De hele week, overal waar je keek, zag je mensen, meer dan twee miljoen mensen waren naar Salvador gekomen voor 'The Party of the Year'! Er was samba, straat voer, herrie, half naakte dronkaards, Braziliaanse babes, veren, verschrikkelijke geuren, zwetende dieven, drag queens, kussende maskers, militaire politie, zwervers, brass bands, stikkende hitte, ongelooflijke drukte, prachtige plaatjes en een atmosfeer met genoeg electriciteit om heel Rusland te verlichten! There's nothing like it..

Het werkt zo; Er zijn drie lange circuits in de stad. En zes dagen lang zijn alle drie de circuits van 11 uur 'sochtends tot 6 uur 'sochtends bezaaid met miljoenen feestbeesten die grote vrachtwagens met idiote soundsystems volgen. Het waren geen praalwagens zoals in Rio maar gewoon hele grote verlichte vrachtwagens met dansers en zangers er bovenop. Om de wagen heen wordt een touw gespannen en je kunt betalen om binnen de touwen te dansen. Een zogehete Bloco (straatfeestje). En net als thuis is iedereen verkleed, wordt er heel veel bier gedronken en vette hap naar binnen gewerkt, kust iedereen met iedereen en ik heb zelfs mensen zien hossen!

Je kunt ervoor kiezen om in een tent (een Camarote) langs de parade te blijven en zo alles van bovenaf te bekijken maar dat is bizar duur en leek me hartstikke suf want ik wil natuurlijk wel dansen in de feestende menigte. Je kunt er ook voor kiezen om met zo'n Bloco mee te lopen, wat betekent dat je een shirt moet kopen waarmee je binnen de touwen rond een bepaalde wagen mag dansen samen met een hoop mensen in hetzelfde shirt maar dat vond ik zonde van m'n geld.. De andere optie is namelijk 'popcorn' zijn. Ze noemen het popcorn omdat alle hoofdjes als popcorn op en neer springen! Je loopt buiten de touwen tussen alle andere mensen die geen shirt konden betalen en je blijft zolang naast een bepaalde wagen dansen tot je weer wat anders wil horen en rustig wacht op de volgende wagen..
Gewapend met supersoaker, sneeuwschuim, bellenblaas, pruik en masker waag ik me tot het popcornpubliek.. Maar helaas loop je als popcorn meer gevaar dat je zakken gerold worden en dat heb ik wel gemerkt!

Ik was bang dat m'n camera gejat zou worden dus ik kocht een wegwerpcamera, en zelfs die werd uit m'n broekzak geronseld! Oftewel, ik heb nul foto's van carnaval.. Wel een boel 'mentale foto's', van de enórme menigte bijvoorbeeld en van een schattig engeltje dat een duiveltje onderuit haalt, van een tankstation midden in de parade waar honderden kratten bier en whisky flessen stonden opgestapeld, van dansende opa's, huilende clowntjes en prachtige kostuums..

De tweede dag kocht ik een simkaart voor in m'n oude telefoon, die voorheen als alarmklok diende, omdat ik steeds iedereen kwijtraakte en in je uppie rondslenteren is vragen om problemen. Uiteraard vergat ik die halve koelkast uit bouwjaar 1992 steeds mee te nemen, maar de laatste dag had ik 'm eindelijk bij en nog geen vijf minuten in de zwetende menigte of ik voelde een hand in m'n broekzak en een halve tel later is m'n broekzak leeg en ik heb geen idee bij wie die grijpgrage hand hoorde! Dus ik begin willekeurig in andermans broekzakken te grijpen in de hoop 'm terug te pikken maar m'n telefoon was nergens te bekennen.. Ach, blijkbaar had iemand anders die ouwe rammelbak harder nodig dan ik, ik stel het al vijf maanden prima zonder telefoon dus het zal me een worst wezen :D

Het circuit in het historische centrum ging er een stuk rustiger aan toe, en dat vond ik wel een prettig tempo. Ik genoot van de vele percussiebands die door de prachtige smalle straatjes marcheerden, van oude omaatjes die in Afrikaanse kostuums hun billen schudde, en van de vele blije kindjes in de meest scheetige pakjes.. Ik zag een percussieband van maar liefst 200 man! Tweehonderd drummers in gekleurde gewaden die synchroon hun stokjes en soms zelfs hun drums in de lucht gooiden, in een lange rits gevolgd door een grote groep Afrikaanse dansers en oneindig veel dansende en lachende carnavalsgangers.. gelukkig niet afgebakend met stomme touwen maar gewoon toegankelijk voor iedereen.. Ik vond het fantastisch! In een week tijd ben ik compleet door de zolen van m'n slippers heen gedanst!

Woensdag was het abrupt voorbij en leek het plots alsof het nooit gebeurd was. Ik nam een 'recoveryday' en ben niet verder gekomen dan van m'n bed naar het zwembad. Behalve toen ik 'savonds met een nieuw vriendinnetje rustig een ijsje ging eten op het plein in de oude stad. Ik had beter binnen kunnen blijven want voor het aller allereerst werd ik beroofd.. Het moest toch een keer gebeuren.. Van tevoren was me verteld dat áls je ergens beroofd wordt, is het in Salvador. Ik had geen broekzakken dus ik had een piepklein tasje bij me waar precies een klein opgevouwen biljet, een paar munten en een sleutel in pasten.. Ik moet het aangevoeld hebben, want een half uur voordat het gebeurde, haalde ik het biljet uit het tasje en stopte het in m'n bh.. Opeens stormt er een zwerver van ongeveer mijn leeftijd van achter op me af en probeert m'n tasje van m'n arm te rukken. Uit automatische reflex ga ik het gevecht met hem aan, zet m'n nagels in z'n arm en probeer hem te tackelen, tot ik me besef dat er maar 2 euro in het tasje zit en hij, je weet maar nooit, elk moment een inventief wapen zou kunnen trekken.. Ik laat hem los, verkeer een paar seconden in shock en kijk verward toe hoe hij zijn kapotte slippers terug aantrekt die hij verloren was in de strijd en laat hem rustig weglopen.. De vele mensen om ons heen kijken met grote ogen maar toch weinig verbazing naar het geheel en zeggen verder niets.. De dief vindt mijn sleutel in mijn tasje en gooit die over z'n schouder naar me toe.. Heel attent van 'm, haha.. Niets aan de hand dus! Dit hele spektakel duurde misschien maar vijf seconden! Heb ik dat ook weer meegemaakt.

Nog steeds uitgeput van de feestweek rol ik in een nachtbus en wordt wakker in Chapada Diamantina, een geweldig National Park vol verrassingen! Ik sliep met drie meisjes in een rond huisje met een vlonder en een raampje waar je bijna onder wil gaan staan met een gitaar om liefdesliedjes te zingen.. Het dorpje Vale do Capão is bezaaid met hippies, die niet veel doen dan elkaars dreadlocks uitpluizen, sieraden knutselen, naaktzwemmen en bier drinken.. Er hangt een beetje een wazige maar erg ontspannen sfeer!
Overdag liepen we uren en uren aan een stuk om vervolgens al onze kleren uit te trekken en in een waterval te springen! De meest bijzondere waterval is zó hoog, dattie de grond niet raakt! Halverwege verstuift het water in mist en waait langzaam weg.. Dat geloof je toch niet!
Tijdens een zes uur lange tocht besluit een zwerfhond ons te volgen en beklimt samen met ons de steilste bergen en zwemt blij door rivieren.. Opeens staat hij te blaffen naar een boom waar gepiep uitkomt.. We kijken omhoog en ontdekken súper kleine aapjes! Het blijken Titi's (Springaapjes) te zijn.. Leuk!

Iemand vertelde me over Boipeba, een rustig eilandje vlakbij Salvador. Dus ik daarheen en sliep die nacht in een hangmat tussen rustgevende jungle geluiden en de golvende oceaan.. Overdag was er bijna niemand te bekennen op het idylische strand, heerlijk! :D
Maar omdat het einde van deze trip in zicht is, draait m'n brein overuren wanneer ik zoveel tijd heb om na te denken dus na twee dagen op het stille eiland begon ik mezelf te irriteren en nam ik voor de laatste keer een lange nachtbus, dit keer naar Recife. Ik ontmoette een meisje in de bus en nam haar mee naar mijn couchsurfer, die ons de afgelopen twee avonden op sleeptouw heeft genomen naar verschillende feestjes en mooie afgelegen stranden..

Hierna reis ik nog ietsje noordelijker voor nog wat palmbomen en dan m'n laatste twee weken, als klapper op deze fantastische trip; Rio de Janeiro!

Liefs!

  • 21 Maart 2011 - 06:46

    Nientje:

    Hey Jann,

    Het is voor het eerst dat ik 1 van je verslagen lees, maar ik denk dat ik ze allemaal ga lezen want je verhalen zijn echt leuk!!!!!!
    Geniet er van en blijf schrijven, want ik heb het gevoel alsof ik er ook ben!! Hahahaha

    Veel Liefs en een dikke kus

  • 21 Maart 2011 - 09:19

    Frank:

    diefstal, drank en uitputting. Sounds like a half descent party ;) Geniet van je laatste weken en tot snel...feestneus

  • 21 Maart 2011 - 11:27

    Loesje:

    fantastico!

  • 21 Maart 2011 - 11:35

    Papa:

    Het blijft zo een (1) groot feest. Geniet er nog even van. Liefs,

  • 21 Maart 2011 - 11:40

    Thijs:

    Ik houd t te slecht bij merk ik...ik heb r eentje gemist zie ik...wat suf dat zelfs je wegwerpcamera foetsie is...ik had graag foto's gezien van carnaval...maar ja, r zullen wel foto's zijn op andersmans camera toch? anywho...ik ga me alvast verheugen op je terugkomst...ga jij dat dan vooral niet doen maar nog ff genieten daaro

    Kusje

  • 21 Maart 2011 - 14:57

    José:

    als ik die fantastische verlaten stranden zie, word ik hier al claustrofobisch als ik die enorme mensenmassa zie bij het carnaval.

    wat een uitersten! Geniet nog even van je fantastische tocht. hier is vandaag de lente begonnen en na al een paar dagen zon is het nu ook al lekker warm (voor Nederland dan 15 graden) en het blijft nog even zo zonnig.

    tot binnenkort, misschien weer op de sportschool?


  • 21 Maart 2011 - 15:00

    Lindsay:

    Nou!! Een galante dief zeg... freaky. Hier schijnt het zonnetje ook weer!! dus je kan terug komen :)

  • 21 Maart 2011 - 19:35

    Ya Kno Who:

    Nog even en je bent hier. Balen he?
    Of weet je nog wat je hebt afgesproken voor de komende zomer? ;)

    GENIET
    x

  • 22 Maart 2011 - 18:37

    Lieke:

    Haha 't kan niet op met het gefeest ;)
    Meiske geniet nog van je laatste weekjes!! Liefs en een zoen uit Nederland..nog wel..volgende week vliegen we voor een korte vakantie naar NYC...:) Hoop dat er voor je terugreis nog een verhaal komt..en anders hoor ik het graag allemaal life!!

  • 26 Maart 2011 - 17:04

    Mama:

    ik hoop dat je de pruik wel mee naar nederland meeneemt

  • 27 Maart 2011 - 11:54

    Yvonne:

    Hé bloemenmeisje,

    Jij weet zelfs van een beroving een mooie ervaring te maken! :-)

    Ik heb een (vind ik zelf;-)) leuk nieuwtje: weet niet of ik ooit verteld had dat ik bezig was met pogingen een boek te schrijven? Is inmiddels af en ik liep al een tijdje met het manuscript te leuren...en nu heb ik een uitgever gevonden die het wil uitgeven!! Jippie!! :-)

    Ik wens je nog héél veel mooie ervaringen voor je laatste weken en daarna hopelijk tot gauw 'live'!

    Liefs, Yvonne

  • 30 Maart 2011 - 09:35

    Jaap En Kelly:

    Hey Janneke,
    wat gaan die maanden toch snel.
    Maar wat heb jij weer mooie dingen gezien en leuke verhalen allemaal.
    Geniet die paar weken dat je er nog bent, lekker feesten en wij zien je in april.
    veel liefs Jaap en kelly

  • 30 Maart 2011 - 17:42

    Bregje:

    hoi Janneke,

    Wat fijn dat het allemaal nog prima gaat, en je je ook weer prima uit deze beroving hebt weten te redden. Ik geniet gewoon nog even van al je verhalen en foto's!

    Groetjes Bregje

  • 30 Maart 2011 - 20:54

    Jac En Lianne:

    Halleekes Janneke,

    Life is fun!!!
    Nog ff genieten meid. Wat een jatters daar hé? Blij dat je een meske bent bergt toch lekker op he tussen de "dames"
    We hopen snel je verhalen te horen.

    Liefs!

  • 08 April 2011 - 09:20

    Lindsay:

    bijna terug naar het koninkrijk der Nederlanden :) Heb je er zin in? Het weer is nu in ieder geval steeds lekkerder aan het worden hier, heerlijk genieten in Tuinesië

  • 09 April 2011 - 07:30

    Melissa:

    Heey Janneke,

    Binnenkort zien we je weer!
    We zitten op smart op jou te wachten:D
    En we missen je zumba lessen,
    en we hopen dat je terug komt om zumba weer te kunnen geven!!!!

    Groetjes Melissa & Diny

  • 10 April 2011 - 11:26

    Yvonne:

    Hee Janneke,

    Ik zie dat je alweer bijna terug komt! Zéér benieuwd naar je belevenissen, we moeten beslist iets afspreken! Weer ergens lekker tapas met muis gaan eten ofzo!;-)

    X.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Recife

Zuid Amerika

Recente Reisverslagen:

12 April 2011

Tik Tak Time's up

21 Maart 2011

Sweaty Thieves and Groovy Grannies

28 Februari 2011

Van Waterval naar Carnaval!

05 Februari 2011

The Good Cold TImes

22 Januari 2011

Time flies when you're having wine
janneke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 147348

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2010 - 13 April 2011

Zuid Amerika

09 December 2008 - 17 November 2009

around the world

29 Januari 2007 - 20 Juni 2007

Egypte

Landen bezocht: